poniedziałek, 7 grudnia 2009

Ranking oglądalności portali pracy - wrzesień 2009

Internet wchodzi w Polsce pod strzechy. Według badania GfK Polonia odsetek internautów w listopadzie 2009 r. nie zmienił się znacząco w porównaniu do października i wyniósł 58%. Co ważne z punktu widzenia grupy docelowej; największy odsetek internautów (korzystających z sieci min 1 w ciągu miesiąca poprzedzajacego badanie) znajduje się w grupie wiekowej 15-19 lat (96%) oraz 20-29 lat (85%). Wśród osób w wieku 30-49 lat internautów jest 65%, a wśród 50-59 latków - 36%. Najmniej osób korzystajacych z sieci jest wieku 60-65 lat (22%) oraz 66-75 lat (zaledwie 6%).
Jeśli chodzi o status zawodowy to najwięcej internautów jest wśród studentów (98%) oraz pracowników umysłowych (93%), a najmniej wśród rolników (20%) oraz emerytów i rencistów (22%).

Skoro już wiemy ilu mamy w kraju  internautów, warto się przyjrzeć jak wygląda ranking serwisów z kategorii praca, wg. MEGApanel (źródło: http://www.internetstandard.pl)

A gdyby tak chcieć to przeanalizować: oczywiście brak nam danych o rożnicach w pozycjonowaniu pod względem grup decelowych między portalami pracy. O ile można powiedzieć, że Gazeta.pl i Pracuj.pl idą "łeb w łeb" z mniejszymi rożnicami, to  co do kolejnych nie jest to takie proste. Praca.wp.pl to nic innego tylko klonowanie ofert z Pracuj.pl. Infopraca ma swoje oferty ale jobrapido to też klonowanie innych, podobnie jak money.pl. Dalej mamy praca.pl - coraz prężniej działający (uruchamia system preselekcji aplikacji), Gratka.pl/praca kojarzacy się raczej z drobniejszymi ofertami pracy. Niezbyt dopracowany, ale wchodzący w social media gowork.pl (z pomysłem na ranking pracodawców). Dochodzimy do monsterpolska.pl - znanego wcześniej jako jobpilot.pl, które zamyka pierwszą 10. Wspomnę jeszcze o grupie Axela, bo wprowadza do Polski markowy serwis Stepstone i jestem ciekaw jak im pójdzie.

Jednocześnie oświadczam wszem i wobec, że  nie uważam liczby użytkowników i odsłon jako jedyne, czy może nawet najważniesze kryterium przy doborze portali rekrutacyjnych. Warto wyjść poza pierwszą 10tkę, ba -  warto wyjść także poza same portale rekrutacyjne w stronę...portali wertykalnych, mediów społecznych, wyszukiwarek, linków sponsorowanych a także może "wrócić czasem poza Internet". Należy to dobrze przemyśleć i przeanalizować, a rzeczywiście można zaoszczedzić wiele pieniędzy. Zainteresowanych doborem odpowiednich mediów rekrutacyjnych i opracowania kampanii dla swojej firmy zapraszam do kontaktu.

PS. W ramach uściślenia zmieniłem tytuł z "rankingu portali" na "ranking oglądalności". 






Brak komentarzy: