sobota, 11 października 2008

Nowy blog o EB i czynniki wyboru pracodawcy

Pojawił się nowy blog na temat Employer brandingu - Monika Kantowicz-Gdańska dzieli się swoją wiedzą i spostrzeżeniami. Pierwszy artykuł wraz z przykładem Google - bardzo ciekawy opis działań Google jako pracodawcy Moda na employer branding i historia

Mój mały komentarz co do postu - zgadzam się, że " wyborze pracodawcy decyduje cały zestaw czynników ekonomicznych, społecznych i psychologicznych." Jednak pozwole się nie zgodzić ze stwierdzeniem, że "Ani świat nauki ani biznesu nie podjął się dotąd zbadania pełnego wachlarza determinant wyboru pracodawcy." Takie determinanty badało już conajmniej kilku naukowców, oczywiście pod róznym kątem. Jako jedną z ciekawszych publikacji uważam tekst autorów: Simon Knox and Cheryl Freeman w Journal of Marketing Management, 2006, 22, 695-716 “Measuring and Managing Employer Brand Image in the Service Industry"

Jako cześć badania przeprowadzono Repertory Grid wywiady w 32 studentami wybranych uczelni wyższych. Wskazano początkowo 545 cech i po analizie treści określono 84 wspólne cechy, których współczynniki wagowy został określony na podstawie pomiaru częstotliwości wszystkich cech. Z tego wybrano listę 20 najważniejszych cech do użycia w niniejszym badaniu. Są to główne cechy marki pracodawcy, na które zwracają uwagę potencjalni kandydaci (studenci) przy aplikowaniu o prace do największych brytyjskich pracodawców.

Tabela z publikacji, która przedstawia najważniejsze cechy wizerunku marki pracodawcy w rekrutacji absolwentów uczelni

Allows a lot of freedom to work on your own initiative
Employs people with whom you feel you will have things in common
Has a dynamic, forward-looking approach to their business
Has a friendly, informal culture
In the early years, offers the opportunity to move around the organisation and work in different roles
Invests heavily in training and development of its employees
Is a pure meritocracy
Is a small organisation
Is widely regarded as a highly prestigious employer
Offers a lot of scope for creativity in your work
Offers a relatively stress-free working environment
Offers a very high starting salary
Offers clear opportunities for long-term career progression
Offers the opportunity for international travel
Offers the opportunity to work and live abroad
Offers variety in your daily work
Provides you with an internationally diverse mix of colleagues
Really cares about their employees as individuals
Requires you to work standard working hours only
Uses your degree skills

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

Radku,
Badanie, które opisujesz tylko potwierdza moją opinię. Skupia się wyłącznie na czynnikach funkcjonalych (na co wskazuje sam sposób opisania determinant - są to "korzyści" wynikające z zatrudnienia), a do tego jest wysoce niereprezentatywne. Szerszy komentarz na moim blogu
http://mkgconsulting.blogspot.com/2008/10/badania-czynnikw-decydujcych-o-wyborze.html

Pozdrawiam,
Monika Kantowicz-Gdańska

P.S. Cieszę się, że mam z kim podyskutować o EB :-)

Radosław Knap pisze...

Moniko,
dziękuję za odpowiedź. Zgadzam się, że nikt (?) nie zbadał wszystkich czynników i nie było napradwe dużych badań. Taki zarzut można jednak postawić do większości badań społecznych (np, może nie czepiałbym się bardzo skali badań kulturowych Geerta Hofstede'ego). Co do reprezentatywności badań (nie tylko EB) - rzeczywiście, najczęścij badani są tu studenci (de facto podobnie jak w badaniach firm typu Universum). Po pierwsze dlatego, że uczelnianym badaczom łatwiej do nich dotrzeć, jest to też tańsze. Po drugie wiele firm typu Wielka 4, banki, FMCG jednak walczy o najlepszych absolwentów i dla nich takie badania są bardzo ciekawe. Ma to więc swoje uzasadnienie racjonalne.